Japanse motorfietsfabrikanten verkennen waterstof als alternatief voor elektrificatie

Elektrificatie wordt wereldwijd beschouwd als de oplossing om mobiliteit koolstofvrij te maken. De Japanse motorfietsfabrikanten zijn echter terughoudend vanwege de vele nadelen en problemen die nog moeten worden opgelost.

Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha verkennen ook alternatieve wegen, met name het gebruik van waterstof. De vier grote spelers in de motorindustrie hebben gezamenlijk een technologische onderzoeksvereniging opgericht genaamd HySE, wat staat voor Hydrogen Small mobility & Engine technology. Het doel van deze vereniging is om het gebruik van waterstof in verbrandingsmotoren te bevorderen.

Hoewel de overgang van traditionele brandstof naar een meer milieuvriendelijke brandstof op basis van fossiele brandstoffen relatief eenvoudig is, brengt waterstof aanzienlijke uitdagingen met zich mee. De verbranding en ontstekingssnelheid van waterstof verschillen sterk van die van benzine, en de eigenschappen ervan zorgen voor aanzienlijke moeilijkheden, vooral bij het vervoer op lichte en kwetsbare voertuigen zoals motorfietsen en auto’s in vergelijking met vrachtwagens. Ondanks deze moeilijkheden geloven de fabrikanten erin dat waterstof een haalbare optie is.

Kenji Komatsu, benoemd tot voorzitter van HySE en uitvoerend officier van het centrum voor technisch onderzoek en ontwikkeling van Yamaha Motor Co. Ltd., verklaarde: “We zijn verheugd de oprichting van deze vereniging aan te kondigen. Hoewel er veel uitdagingen zijn in de ontwikkeling van waterstofmotoren, hopen we door middel van fundamenteel onderzoek deze uitdagingen aan te pakken. We voelen ons geroepen om het gebruik van interne verbrandingsmotoren, die het resultaat zijn van de inspanningen van onze voorgangers, te behouden.”

De taken zijn al verdeeld onder de vier grote fabrikanten: Honda is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de modellen, Suzuki houdt toezicht op de prestaties en betrouwbaarheid van de motoren, Yamaha bestudeert het transport en tanken van waterstof voor de motoren, en Kawasaki, dat in het verleden al waterstoftankwagens heeft geproduceerd, zorgt voor de benodigde tankapparatuur en brandstoftanks.