Verbruik normeringen

Verbruik elektrische auto

Hoeveel een elektrische auto aan stroom verbruikt is in elke situatie anders. Toch zijn er manieren om elektrische auto’s met elkaar te vergelijken op het gebied van verbruik. Daarvoor zijn normeringen ontwikkeld. Deze normeringen komen tot stand door de auto op verbruik te testen. Hieronder staan beschreven wat welke normering precies inhoudt. Wist je overigens ook dat er verschillende stekker types bestaan voor een elektrische auto?

De NEDC-normering

Deze normering komt van de fabrikant zelf. Deze vorm van meten wordt gedaan onder optimale omstandigheden voor de auto, vaak in een laboratorium. Mede door de NEDC-norm wordt vaak ook het bijtelling percentage bij personenauto’s bepaald. Omdat de NEDC-norm niet een goed beeld schetst van het verbruik van een elektrische auto in de praktijk moet je de cijfers van de NEDC-norm nooit gebruiken voor een praktijk berekening.

WLTP Normering

De WLTP-normring is ontwikkeld als opvolger van de NEDC meet methode. De nieuwere methode van meten zou een beter beeld geven van het verbruik van een elektrische auto. Deze nieuwe normering is sinds 2018 verplicht voor autofabrikanten. Met deze normering kan je verschillende auto’s met elkaar vergelijken. Het zou wel zo kunnen zijn de het praktijk wat anders uitvalt.

EVDB Real Range

De EVDB Real Range is geen officiële normering zoals de twee hierboven, maar is ontstaan uit enige onvrede over de beide officiële normeringen. De EVDB Real Range is een normering gemaakt door de EV-database, dat is een website die bijhoud welke elektrische auto’s er aan komen en op de markt zijn. Je vindt alle details van een EV op een duidelijke handige site, en de website kijkt zelf ook naar wat een auto daadwerkelijk verbruikt in de praktijk. De EVDB Real Range normering komt dus het dichtste bij het daadwerkelijke praktijk verbruik.