Waarom Noorwegen zijn afhankelijkheid van elektrische auto’s heroverweegt

Noorwegen, wereldwijd erkend als de onbetwiste leider in de adoptie van elektrische voertuigen, begint zijn afhankelijkheid van elektrische auto’s te heroverwegen. Met genereuze overheidsstimulansen zijn 87 procent van de nieuwe autoverkopen in het land nu volledig elektrisch, een aandeel dat dat van de Europese Unie (13 procent) en de Verenigde Staten (7 procent) ver overtreft. Echter, ondanks de lof vanuit het buitenland, is de Noorse regering begonnen met het terugdraaien van sommige van haar elektrificatiesubsidies om de nadelen van ongebreidelde EV-promotie te beperken.

De opkomst van elektrische voertuigen heeft de inspanningen van Noorse steden om zich los te maken van de auto en inwoners in staat te stellen in plaats daarvan te reizen met het openbaar vervoer of de fiets, beslissingen die meer doen om de uitstoot te verminderen, de verkeersveiligheid te verbeteren en het stadsleven te verlevendigen dan het vervangen van een auto op gas door een elektrische auto, belemmerd. “Landen moeten EV-subsidies introduceren op een manier die de ongelijkheid niet vergroot of het autogebruik stimuleert ten koste van andere vervoerswijzen,” zei Bjørne Grimsrud, directeur van het transportonderzoekscentrum TØI.

Terwijl de verkoop van elektrische auto’s in de jaren 2010 toenam, legde Noorwegen weinig beperkingen op aan zijn EV-subsidies. Rijke Noren konden zoveel high-end EV’s kopen als ze wilden, en ontvingen een volledig pakket aan subsidies voor elk van hen. Ondertussen hebben EV-subsidies de verschuiving weg van auto’s ondermijnd die Noorse stadsfunctionarissen, net als hun collega’s in heel Europa, steeds meer aanmoedigen. “Iedereen is het erover eens dat 100 procent van de auto’s elektrisch moet zijn. Dat is niet de vraag,” vertelde Tiina Ruohonen, een klimaatadviseur van de burgemeester van Oslo, me. “De echte vraag is of je echt een auto nodig hebt in Oslo”.

Voor andere landen is een duidelijke Noorse les dat een focus op het verminderen van transportemissies door de adoptie van elektrische auto’s de ongelijkheid kan vergroten. Het beperken van de prijs van in aanmerking komende voertuigen en het beperken van het aantal EV’s dat een huishouden belastingvrij kan kopen, zijn intuïtieve maatregelen die Noorwegen pas laat heeft genomen. Tegelijkertijd biedt Noorwegen een waarschuwing over de gevaren van het promoten van EV’s ten koste van vervoerswijzen die gunstiger zijn voor het milieu.