
Niet alleen uit het buitenland komen nieuwe innovaties. Ook vanuit onze eigen bodem wordt er flink geëxperimenteerd. DAF weet de actieradius van haar CF Electric te verdubbelen met een nóg groter accupakket.
Heel veel zie je ze nog niet, de DAF CF Electric kan alleen op enkele ritten gespot worden. Met een actieradius van rond de 100 kilometer was de volledig elektrische vrachtwagen vooral bruikbaar voor de laatste stukken distributie, vaak in stedelijke gebieden. Toch moeten de komende jaren meer elektrische vrachtwagens de wegen gaan betreden om de uitstoot tegen te gaan. Ook DAF blijft daar over nadenken en wist haar CF flink te verbeteren.
DAF kan namelijk twee keer zoveel cellen kwijt onder haar vrachtwagen. Het huidige model kwam standaard met een 170 kWh pakket. Met het nieuwe pakket kan men het dubbele afleggen op één acculading. DAF wist in totaal 350 kWh onder de truck te leggen. Hiervan kan 315 kWh worden gebruikt. Het pakket weegt minder dan 700 kg en dat is een stuk minder dat het eerdere pakket van 170 kWh. Met het nieuwe pakket kan met een route rijden van 220 kilometer zonder bij te laden.
Snelladen kan de truck met een snelheid van 250 kW. Dat is bijzonder snel voor het gemiddelde dat nu op de weg rijdt. Vrijwel alleen de Porsche Taycan kan sneller laden (maximaal 270 kW). Ondanks dat dit vrij snel klinkt betekent dit wel dat de vrachtwagen altijd meer dan een uur moet snelladen voor een volle batterij.
De elektromotor in de elektrische vrachtwagen kan een vermogen leveren van 210 kW (286 pk). Deze motoren creëren een totaal aantal aan koppel van 2000 Nm. DAF wil de eerste trucks afleveren in het eerste kwartaal van 2021. Het merk geeft aan dat er wel een speciaal gebruikersprofiel gemoeid is met de elektrische vrachtwagens maar het moet mogelijk zijn om met meerdere laadstops in een dag 500 kilometer af te leggen.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS