
En het werd wel tijd. Citroen was eerder al actief op de elektrische automarkt met de Citroën C-Zero. Echter, deze auto kon niet echt serieus genoemd worden en werd in kleine aantallen geproduceerd. Nu waagt het merk zich voor de tweede keer op de elektrische automarkt met een nieuw model, de ë-C4.
Bij het moederbedrijf van Citroën vliegen de presentaties je om de oren. Onlangs kwam Opel met de Mokka-e op de proppen. Nu volgt snel daarna de eerste volledig elektrische Citroën. De nieuw ë-C4 bevindt zich in het C-segment, net als de vorige generatie van de Citroën C4. De nieuwe C4 komt er in verschillende varianten. Zo is de auto ook leverbaar met verschillende verbrandingsmotoren. Er is een diesel, benzine en volledig elektrische variant beschikbaar. De laatste gaat gepaard met de e van (je raad het waarschijnlijk al) elektriciteit.
De officiële onthulling van de nieuwe ë-C4 zal plaatsvinden op 30 Juni maar Citroën gaf wel al de eerste afbeeldingen vrij van de gloednieuwe EV. Wat meteen opvalt is dat de auto speels oogt. De vormen, zeker de achterkant, hebben een nog niet eerder vertoond design. Wat leuk is, is dat het Franse automerk gekozen heeft voor een vierdeurs coupe. Dit valt erg in de smaak onder kopers en het oogt meteen een beetje sportief. Vrij opvallend dat Citroën het woord ‘sport’ niet gebruikt in haar persbericht. Het woord comfort is echter opvallend veel gebruikt.
De auto staat op het e-CMP-platform van PSA. PSA maakt goed gebruik van haar nieuw ontwikkelde platform. Zo staan ook de Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e, Mokka-e en DS3 Crossback E-Tense op dit platform. Door het platform te delen met meerdere merken spreid je de kosten. De auto kan dit jaar nog op de weg worden verwacht. Leveringen zullen plaatsvinden in de tweede helft van 2020.
Bron: Citroën |
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS