
De vraag naar een elektrische transporter is er, dat is zeker. Kia wil hier nu handig op inspelen door de e-Soul om te bouwen naar een (bijna) bestelbus.
De Kia e-Soul lijkt hier de ideale auto voor. Dit jaar komen de eerste volledig elektrische busjes op de markt. Opel komt met de Vivaro-e en Toyota stuurde onlangs het persbericht uit van de volledig elektrische ProAce Electric. Echter, wil je deze auto’s bemachtigen dan zal je nog even moeten wachten tot het einde van dit jaar. Daar wil Kia handig op inspelen met de omgebouwde Kia e-Soul.
De e-Soul lijkt uitermate geschikt voor deze klus. De auto heeft een actieradius van minstens 350 kilometer door de grote 67,1 kWh accu. Daarnaast kan de auto relatief snel laden op maximaal 77 kW. De auto is relatief vierkant vormgegeven. Hierdoor kan de auto prima gebruikt worden als transporter. Je hebt wellicht niet zo veel ruimte als in bijvoorbeeld de Renault Kangoo ZE maar je komt er wel minstens 3 keer zo ver mee.
Door de achterbank te verwijderen creëert Kia een laadruimte van 1 kubieke meter. Deze veranderd in een metalen, gecoate laadvloer. Tussen bestuurder en de laadruimte is een rek gezet zodat de lading niet zomaar naar voren kan vliegen. De cargo versie van de e-Soul is leverbaar als conversie kit. Hierdoor kan de auto gewoon weer terug veranderd worden naar een normale e-Soul mét achterbank. Voor net wat minder dan 40.000 euro (ex. BTW) staat de e-Soul in de garage. De conversiekit kost los 2.680 euro, exclusief BTW.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS