
Ook het goederentransport wordt steeds vaker elektrisch gedaan. Steeds meer vrachtwagenmerken willen hierop inspelen. Voor nu is het vooral bedoeld als stadsdistributie maar later ook voor erbuiten.
Renault begint nu met het produceren van haar volledig elektrische vrachtwagens. De batterij-vrachtwagens rollen van de reguliere productielijn van Renault. Hier worden dus ook de trucks gebouwd met een verbrandingsmotor. Renault presenteerde een tijdje terug de Renault D ZE en D Wide ZE. Deze twee trucks zullen op korte termijn leverbaar zijn.
De productie vindt plaats in het Franse plaatsje Blainville-sur-Orne, een provincieplaats in de Franse regio Normandië. Uiteraard heeft Renault wel de nodige aanpassingen moeten doen bij de productie van de vrachtwagen. Zo heeft het merk buiten op het terrein een extra faciliteit geplaatst waar onder andere de elektromotor en aandrijflijn geassembleerd zullen worden. Renault geeft aan dat er per vrachtwagen 50 uur nodig zijn om deze de weg op te sturen.
Hoeveel vrachtwagens Renault gaat produceren is niet duidelijk. De Renault D ZE heeft een vermogen van 185 kW (252 pk) en 425 Nm aan koppel. De Renault D Wide ZE is een stukje breder en heeft twee elektromotoren. Hierdoor heeft de truck meer vermogen. In totaal is dat 370 kW (504 pk) en 850 Nm aan koppel vermogen. De trucks hebben een 200 kWh pakket op de bodem liggen. Hiermee zouden de vrachtwagens tussen de 200 en 300 kilometer ver komen. De vrachtwagens zouden daardoor ook in staat zijn om de randen van een stad te bevoorraden.
Bron: Harberstrucks |
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS