Het Franse merk zet vaart achter haar EV-plannen. Het merk presenteert haar tweede volledig elektrische personenauto, de Renault Twingo Z.E.
De Twingo kennen we nu al een tijdje. De eerste generatie Twingo werd in 1992 door Renault op de weg gezet. Inmiddels zijn we 3 generaties Twingo verder en Renault vond het tijd worden om een volledig elektrische versie te maken van de kleine stadsauto. De auto is inmiddels meer dan 4 miljoen keer verkocht in 25 verschillende landen.
Het merk heeft al enige ervaring op het gebied van kleine elektrische voertuigen. De vernieuwde Renault ZOE kan niet bepaald gecategoriseerd worden als een grote auto en ook de elektrische Twizy is nog maar net als auto gekeurd. Renault richt zich met de elektrische versie van de Twingo vooral op stadsverkeer. De auto moet bijvoorbeeld gaan concurreren met de nieuwe Smart ForFour die we binnen kort terug gaan zien in een rijtest.
In de nieuwe elektrische Twingo ligt een 22 kWh-batterij die geleverd wordt door LG Chem. Opvallend is dat de auto is uitgerust met een warmtemanagementsysteem voor de batterij. Door dit systeem zou je ook in de winter mooie resultaten moeten behalen. De auto blijft ook verkrijgbaar met een traditionele verbrandingsmotor. De auto gaat geproduceerd worden in Slovenië.
Volgens Renault hoeft de auto maar een keer per week opgeladen te worden als deze enkel voor stadsverkeer gebruikt wordt. Volgens de WLTP-cyclus zou de auto 180 kilometer ver komen, de WLTP-citycyclus geeft een actieradius van 250 kilometer. De Twingo Z.E. is uitgerust met een 22 kW on-board charger. Helaas kan de auto daardoor alleen langzaam laden (al is 22 kW best snel voor de gemiddelde elektrische auto).
De Twingo Z.E. heeft een elektromotor die tot 60 kW (82 pk) aan vermogen kan leveren. De auto heeft 160 Nm aan koppel beschikbaar. De topsnelheid van de auto is 135 km/h. De Renault Twingo Z.E. kan daarnaast worden uitgerust met AppleCarPlay en Android auto. Met de MyRenault-app kan te allen tijde veel informatie opgevraagd worden uit de auto, zoals bijvoorbeeld het huidige batterij-percentage.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS