
Het motormerk Zero is een serieuze speler aan het worden op de elektrische motormarkt. Het merk heeft al een flink aantal modellen maar voegt er nu nog eentje aan het gamma toe.
Motorrijden was altijd al leuk. Je voelt de kracht van het motorblok onder je en schiet overal naar toe. Hoe mooi is het dan als je dit ook elektrisch kan doen. Op een elektrische motor schiet je (over het algemeen) nog sneller naar de topsnelheid toe. En je hoeft je een stuk minder zorgen te maken over een motorblok dat niet functioneert, want het is algemeen bekend dat motoren niet de meest onderhoudsvrije voertuigen zijn. De nieuwe motor van Zero heeft veel onderdelen van Bosch en ook dat draagt bij aan de betrouwbaarheid.
De nieuwe SR/S motor van Zero is een echt racemonster. Deze miste nog in het modellen aanbod van Zero en lijkt daardoor de ideale toevoeging. Doordat deze motor als racer is gebouwd is hij erg efficiënt en heeft hij een lage luchtweerstand. Zo geeft het merk aan dat de nieuwe Zero SR/S een 13% verbeterde luchtweerstand heeft vergeleken met de huidige SR/F (het vlaggenschip van Zero).
De nieuwe motor heeft een vermogen van 81 kW (110 pk) en een koppel van 190 Nm. Ook de topsnelheid is echt niet verkeerd. De motor kan namelijk een snelheid van 200 kilometer per uur behalen. Hier kan de gemiddelde Renault ZOE nog een puntje aan zuigen (140 km/h). Als laatste is natuurlijk de actieradius van de motorfiets belangrijk. Zero geeft aan dat je met de motor maar liefst 320 kilometer ver zou moeten kunnen komen.
Wat opvallend is, is dat er gekozen kan worden uit verschillende rijmodi. Een van de modi die op de motor ziet is RAIN. Zoals je zou verwachte gebruik je deze als het regent. Het rijgedrag van de motor past zich dan aan naar het weer. Toch is er ook een minpuntje bij de nieuwe Zero. Waar andere elektrische motoren al worden uitgerust met de CCS-standaard kan de SR/S niet sneller opladen dan 6 kW. Dan heb je overigens de duurdere variant van 24.140,- euro. Als je voor het goedkopere model gaat krijg je een interne 3 kW lader. Voor deze versie zal je 21.900,- euro moeten neerleggen. Het Chinese NIU kondigde onlangs ook elektrische motoren aan.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS