
Een bedrijfswagen die op waterstof rijdt klinkt niet als een slecht plan. Op de personenwagen markt lijkt waterstof te verliezen maar binnen de transportsector liggen er nog wat kansen in het verschiet.
Renault gaat hierop inspelen. Het gaat om de Renault Kangoo ZE Hydrogen en Renault Master ZE Hydrogen. We kennen de ZE-modellen van Renault al een tijdje. De Kangoo en Master zijn al een tijdje beschikbaar als volledig elektrische transportwagens. Renault gaat de auto’s nu ook verkopen met een brandstofcel. De brandstofcel treedt in werking als de accu onder de 80% aan stroom heeft.
Renault geeft aan dat het plaatsen van de brandstofcel in de bussen ten goede komt van de actieradius van beide auto’s. Zo krijgt de Kangoo ZE Hydrogen een rijbereik van 350 kilometer en de Master ZE Hydrogen komt 370 kilometer ver op een lading/tank. Dit is een flinke vooruitgang als je het vergelijkt met de volledig elektrische varianten. Zo kom je met de huidige Master ZE zo’n 120 kilometer ver (WLTP). Als het buiten kouder is heeft dit geen invloed op het rijbereik van de auto.
De brandstofcel die in de auto’s geplaatst wordt heeft een vermogen van 14 pk. De Kangoo wordt uitgerust met een waterstof tank, de Master met twee tanks. De Tank van de Master heeft een druk tot 700 bar. Bij de Kangoo kan de klant kiezen tussen een tank met 350 of 700 bar. Het vullen van de tanks gaat helaas niet zo snel als tanken. Als er genoeg druk is bij het tankstation kan de auto bijgevuld worden in iets meer dan 10 minuten. De waterstof Kangoo komt eind dit jaar op de markt. Voor de Master moet je nog even wachten. Deze komt in de tweede helft van 2020 op de markt. Onlangs presenteerde Hyundai een waterstof vrachtwagen.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS