Het heeft even geduurd maar Volkswagen heeft de stickers van de ID.3 afgetrokken. De eerste volledig elektrische auto die die door Volkswagen in massa’s geproduceerd zal worden.
Volkswagen heeft lang naar de auto uitgekeken. De auto is uitvoerig getest en er zijn al flink wat details bekend gemaakt voordat de presentatie van de auto plaats vond. Ook de eerste productielijn van de ID.3 is al klaar. Volkswagen heeft de auto onthuld bij de IAA in Frankfurt. De auto wordt volgens Volkswagen het nieuwe paradepaardje. Het zou zelfs goed kunnen dat de auto de nieuwe Volkswagen Golf wordt. Eerder reedt de Fully Charged Show al in de ID.3.
Specificaties
Je kan de ID.3 bestellen met verschillende motoren. Je hebt de keuze uit een 110 kW (150 pk) elektromotor of een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor, beide motoren hebben 310 Nm aan koppel. Bij de minst sterke elektromotor komt het kleinste accupakket. Deze is 45 kWh en zorgt voor een actieradius van 330 kilometer (WLTP). Volgens Volkswagen zou deze versie van de ID.3 minder dan €30.000 kosten. Volkswagen heeft eerder laten weten dat de ID.3 prijstechnisch in de buurt zou komen van een Volkswagen diesel. Met deze goedkope versie van de ID.3 lijkt Volkswagen inderdaad in de buurt te komen van een Golf met een verbrandingsmotor.
Als je voor de sterkere motor kiest heb je een keuze voor de accupakketten. De eerste is een 58 kWh groot pakket met een actieradius van 420 kilometer (WLTP). Er is ook een nog grotere, namelijk: 77 kWh met een range van maar liefst 550 kilometer (WLTP) voor onder de 50.000 euro. De pakketten kunnen snel opgeladen worden. Dit gaat met een laadvermogen van maximaal 100 kW. De ID.3 heeft helaas niet de mogelijkheid om iets te trekken.
De auto staat op het wel bekende MEB-platform van Volkswagen. Hierop zou later ook de eerste elektrische SEAT komen te staan. De ID.3 is 4,26 meter lang, 1,8 meter breedt en 1,55 meter hoog. De auto is net zo lang als de huidige Volkswagen Golf.
Interieur
Vanbinnen is de ID.3 een echte Volkswagen. Het interieur straalt rust uit en heeft niet te veel poespas. Je krijgt twee schermen, net als bij bijna elke elektrische auto maken de traditionele meters plaats voor schermen. Op de knoppen op het stuur na blijven er nog maar weinig knoppen over op het middenconsole.
Omdat het accupakket bij auto’s op het MEB-platform in de vloer bevindt blijft er veel ruimte over in de auto. Je zou bijna kunnen zeggen dat het MEB-platform een van de efficiëntste platformen is die we gezien hebben in de huidige elektrische-automarkt. Achterin de auto zit je iets hoger dan voorin de auto. In de kofferbak is genoeg plaats en er is een dubbele vloer voor het laadkabel.
Wanneer komt de ID.3?
Midden 2020 kunnen de eerste reserveringshouders de auto verwachten. Volkswagen verklapte eerder al veel reserveringen te hebben voor haar nieuwe elektrische auto. Als eerste editie wil Volkswagen 30.000 exemplaren maken van de auto. Deze hebben het 58 kWh (420 kilometer) accupakket. Volgens geruchten zouden er enkele duizenden naar Nederland komen. Volkswagen Nederland maakt binnenkort de prijslijst van de auto bekend.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS