De Biro is het ideale vervoersmiddels in stedelijke gebieden. Lev zag dat er steeds meer deelplatformen ontstonden en wilde mee doen met de volledig elektrische Biro.
De Biro is de ideale stadsauto. De kleine auto heeft een lengte van 1,74 meter en is net iets langer dan 1 meter breed. Op een normale parkeerplek passen dan ook 3 Biro’s naast elkaar. In Amsterdam is er enige overlast van de kleine stadsauto. Daarom kwam er begin dit jaar het nieuws dat de wagen van het fietspad op de weg moest gaan rijden. De Biro is gekeurd als een brommobiel, je mag er dus met een normaal rijbewijs gewoon in rijden. De maximumsnelheid van een brommobiel is 45 km/u.
Lev is het project gestart omdat het een alternatief wil bieden aan korte stadsritjes met een regulier vervoersmiddel. Verkeerswethouder Judith Bokhove zegt het volgende over het project van Lev: “De Lev kan goed stadsritjes met de auto vervangen. Zo hebben minder Rotterdammers een auto nodig die een groot deel van de tijd alleen maar geparkeerd staat. Op die parkeerplekken zie ik liever groen of ruimte om je fiets neer te zetten.”
Lev begint met het neerzetten van 30 Biro’s in de stad Rotterdam, in augustus moeten dat er in totaal 120 zijn. Mocht de proef succesvol zijn dan is het plan om rond de 5 a 600 wagens te verdelen over de stad. Net als bij de Felyx kan je de wagen niet altijd huren. Je kan de Lev huren vanaf 7 uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds. Doordat de accu in de Biro te vervangen is hoef je hem dus nooit aan een laadpaal te zetten.
Kosten:
Lev vraagt een starttarief van 1 euro per rit. Daarna betaal je €0,40 per minuut. Een ritje van een kwartier komt dan ongeveer neer op 7 euro. Dat is best respectabel als je het vergelijkt met de deelscooters van Felyx. Felyx hanteert een prijs van €0,30 per minuut. Echter in de Biro zit je droog en die luxe hebben de elektrische scooters van Felyx nog niet.
Pingback: Elektrisch rijden: anders denken! - My Wordpress