Amsterdam wil schonere lucht in de stad. Zo kwam de stad eerder met een milieuzone voor scooters en oude diesel voertuigen. Nu gaat de stad de milieuzone uitbreiden. In 2030 moeten zelfs alle verbrandingsvoertuigen verdwenen zijn uit de stad.
“Vieze lucht is een sluipmoordenaar. Gemiddeld leven Amsterdammers een jaar korter door vieze lucht.” zegt verkeerswethouder Sharon Dijksma. Het wordt dus tijd dat daar wat aan gedaan wordt. Ondanks dat een groot deel van de mensen in Amsterdam zich verplaatst op de fiets blijven voertuigen nodig. Inmiddels is al een groot deel van de Amsterdamse taxi’s elektrisch en ook bij de scooters gaat het snel. Volgens de GGD staat wonen in Amsterdam gelijk aan 6 sigaretten per dag.
De gemeente wil met het plan ‘Actieplan Schone Lucht’ de vervuilde lucht in de stad aanpakken. De Amsterdamse autobezitters zullen met subsidies en ontheffingen geholpen worden om het doel in 2030 te halen. Het plan klinkt er ambitieus. Zeker als je bedenkt dat de stad Amsterdam de drukte nu eigenlijk al niet aan kan. Wachten op een laadpaal duurt ontzettend lang (als hij al wordt goedgekeurd). Daarnaast staat er maar een handje vol snelladers in de stad die met enige regelmaat niet lijken te werken. Eerder schreven wij over elektrisch rijden in Amsterdam.
Vanaf 2020 mogen diesel voertuigen ouder dan 15 jaar de stad al niet meer in. Vanaf 2022 geldt dit verbod ook op OV-voertuigen en touringcars in het centrum van Amsterdam. In 2025 wordt het beleid nog strenger en moeten bijna alle diesel voertuigen eraan geloven. Eind mei wordt het plan in de gemeenteraad besproken.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS