De Porsche Mission E Cross Turismo gaat in productie

Porsche wil het elektrische aanbod nog verder gaan uitbreiden. Het Duitse merk liet al eerder weten groot in te zetten op elektrisch rijden.

Het is alweer een tijdje geleden dat Porsche de E Cross Turismo presenteerde op de Autoshow in Geneve (Zwitserland). De futuristisch lijkende volledig elektrische Porsche staat wat hoger op z’n wielen dan we gewend zijn bij het Duitse merk. Porsche is inmiddels druk bezig met de productielijn van de Taycan (de eerste volledig elektrische Porsche). Het merk heeft bergen aan orders en wil zo snel mogelijk beginnen met de eerste productiemodellen.

Nu Porsche het succes van de elektrische auto ziet en ze niet kunnen wachten op de eerste Taycan geeft Porsche CEO Oliver Blume goedkeuring voor de productie van de E Cross Turismo. De E Cross Turismo zal gebouwd worden in de Duitse fabriek in Zuffenhausen en door deze auto in productie te nemen zullen er 300 extra banen bij komen in de fabriek, samen met de Taycan komt het aantal nieuwe werknemers zelfs op 1.200.

Alles over de Porsche E Cross Turismo

De Taycan en Turismo hebben wat gemeen. De auto zal namelijk veel lijken op de Taycan in technisch opzicht. De auto staat hoger op z’n wielen dan de Taycan. De Turismo is 4.95 meter lang en kan een sprint van 0 naar 100 km/h doen in 3.5 seconden. De Turismo kan in 12 seconden van 0 naar 200 km/h sprinten. De auto heeft een NEDC-norm van 500 kilometer, de praktijk zal daar nog wel wat onder liggen. In de Turismo ligt een accu-pakket van 90 kWh en deze zal kunnen worden opgeladen in rond de 15 minuten. Mocht Porsche deze cijfers waar kunnen maken, dan is het de snelst ladende auto van dat moment.

Uiteraard is de Turismo uitgerust met de CCS-stekker. Doordat de auto met deze stekker is uitgerust is het mogelijk om met de Turismo gebruik te maken van het laadnetwerk van Ionity (waar Porsche aan mee werkt). De twee elektromotoren zijn samen goed voor een vermogen van 440 kW. Porsche investeerde tot 2022 meer dan 6 miljard in elektrische auto’s en hybride Porsche’s. Of de uiteindelijke productieversie van de Turismo ook Porsche Mission E Cross Turismo gaat heten is nog niet duidelijk, men verwacht dat de naam wat korter zal worden.

De productie van de Taycan

Zoals eerder genoemd zijn er al veel orders binnen voor de Porsche Taycan. De productielijn lijkt nu bijna af te zijn. Op dit moment zijn bij de productie z’n 100 werknemers aan het werk om de fouten uit de lijn te halen zodat de massa productie makkelijk op gang kan komen. In de fabriek moeten jaarlijks ongeveer 20 tot 25.000 auto’s van de band rollen.

Porsche heeft al zo’n 10.000 orders binnen voor de eerste volledig elektrische Porsche. De eerste leveringen zullen eind volgend jaar of begin 2020 plaats vinden. De productieversie van de Taycan zal een der aankomende maanden gepresenteerd worden.





Bron: Autoblog.nl | Porsche.com

Wat vind jij? Schrijf een reactie!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.