Ionity laadstations groeien als kool

Inmiddels staat de teller op de Ionity website op 11 laadstations. Naast de 11 die er al staan zijn er 21 gepland. De laadstations zijn mooi verspreid over Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België, Denemarken en Noorwegen.

De meeste laadstations lijken voor nu gepland in het zuiden van Duitsland. Heel opmerkelijk is het niet dat daar de meeste laadstations komen. Ionity is immers ontstaan uit de noodzaak van snelladen bij de Duitse autofabrikanten: Daimler (Mercedes en Smart), BMW (en Mini), Audi, Porsche, Ford en Volkswagen Group (Incl. Skoda, Seat). Bij Ionity kan er alleen geladen worden met de CCS-stekker. Ook dat lijkt volledig uitgedacht dit is immers de enige stekker die gevonden kan worden bij de Duitse automerken. Door samen een stekker te definiëren als standaard dwing je de anderen om dit ook te doen (Tesla zou nadenken over de CCS-stekker in de Model 3).

Nu Seat twee elektrische auto’s gaat produceren en Mercedes volgend jaar de productie van de EQC start lijkt er haast te zijn met het bouwen van het snellaad netwerk. Vooralsnog is er geen station in Nederland gepland, de nadruk lijkt voor nu vooral te liggen bij de omringende landen. Nederland heeft de meeste snellaadpunten van Europa. Ook met snelladers gaat het goed in ons kikkerland, Allego en Fastned timmeren flink aan de weg, zo staat de teller van Fastned stations in Nederland al ver boven de 70 stations! Uitgesloten is het niet dat Ionity in Nederland gaat bouwen.





De snelladers van Ionity

Eerder maakte Ionity bekend dat het samen ging werken met tritium (lader fabrikant), toch lijkt dit niet de enige fabrikant waar Ionity laders af neemt. Op de nu geopende locaties zien we bijna op elk station andere laders. Toch lijken de laders wel allemaal wat gemeen te hebben (op de eerste na). Alle laders die geplaatst worden door Ionity zijn 350 kW laders.

Op dit moment is de snelst ladende auto de Audi e-tron. De e-tron moet volgend jaar geleverd gaan worden en rolt op dit moment al van de band in Brussel (België). De eerste volledig elektrische auto van het Duitse merk laadt met een vermogen van maximaal 150 kWh. Het klopt dus dat er nog geen auto is die gebruik kan maken van de maximale laadsnelheid van de laders (350 kW). De Porsche Taycan zou de eerste zijn die met zulke snelheden kan laden.

Een laadsnelheid van 150 kWh is overigens ook al erg snel. Als je met zulke snelheden laad dan is het ongeveer 100 kilometer laden in rond de 15 minuten. Met de Taycan zul je geen tijd meer hebben om rustig even je koffie op te drinken in het tankstation omdat je auto al klaar is met laden.

Bron: Ionity | Elektrisch Nederland

Wat vind jij? Schrijf een reactie!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.