NIU domineert de markt

Sinds september 2017 is de volledig elektrische e-scooter NIU te koop op de Nederlandse markt. Het Chinese scootermerk is opgericht in 2015 en heeft inmiddels al meer dan 400.000 scooters wereldwijd verkocht. Met deze elektrische NIU’s is inmiddels meer dan 1,3 miljard kilometer gereden en daarmee timmert het merk dan ook flink aan de weg.

NIU heeft 1/3 marktaandeel op de Nederlandse e-scooter markt

Ook in Nederland doet het merk het goed. E-scooters zijn in trek, eerder berichte onze website over de deelscooters van Felyx die ook aan het uitbreiden zijn naar Rotterdam. Ook NIU is bezig een mooi marktaandeel te veroveren. Volgens het Chinese scooter merk zouden ze in korte tijd 34% marktaandeel veroverd hebben op de Nederlandse e-scooter markt. Niet alleen NIU groeide, ook de totale Nederlandse e-scooter markt was in trek in 2017 groeide de elektrische scooter markt met 127%.

NIU N1
NIU N-series

Ongeveer driekwart van het aantal verkochte NIU’s in Nederland is een snor scooter (25 km/h). Benzine scooters lijken steeds minder in trek te zijn. De benzine scooter markt daalde dan ook met 8% in 2017. Vespa lijkt dit ook te begrijpen en kondigde onlangs de Vespa Electrica aan. Een elektrische scooter is immers ook veel leuker dan een die op benzine rijdt. Zo kan bij de NIU op afstand de batterij status gecheckt worden, je kan zien waar de scooter staat en de rit geschiedenis inzien. De app van NIU is te downloaden in de App en Play store.

Voor Token HU, founder van NIU, is dit slechts het begin: “We zijn erg blij met onze nieuwe status als marktleider. Onze missie is om alle Nederlandse benzine-scooterrijders over te laten stappen op elektrisch. Het is milieuvriendelijker, maakt minder lawaai en de technieken zijn tegenwoordig zo goed dat er weinig tot geen nadelen zitten aan elektrisch rijden. Kijkend naar de cijfers hebben we nog een lange weg te gaan, maar door constant te innoveren en de Nederlandse mindset te veranderen, hopen we de stijgende lijn continu door te zetten”.

De NIU N1

De NIU N1 ziet er ook uit alsof hij is ontwikkeld door een merk dat zich meer in de technologie business bevindt dan in de mobiliteits branche. Dit is niet erg want verandering binnen zo’n branche zet concurrenten vaak aan het denken. Zo zit er in de scooter geen motor die op fossiele brandstof rijdt maar op stroom. In de scooter zit een accu van het merk Bosch. De accu die in 6 uur volledig opgeladen is heeft een actieradius van 80 Km. Dit is ruim voldoende voor een scooter die grotendeels in de stad gebruikt wordt. Net als bij een elektrische auto kan er energie terug gewonnen worden bij het remmen waardoor de scooter nog een groter bereik heeft.

NIU N

De scooter heeft een vanaf-prijs van € 3.000. De prijs komt vooral tot stand omdat het accu pakket vrij duur is. Hiervoor krijg je een kale NIU N1. Koop je de scooter nieuw dan krijg je twee jaar garantie op de scooter. Het stuur van de N1 heeft wat weg van een stuur van een fiets, dit is anders dan gebruikelijk. Meestal heeft een scooter een wat dikkere stuurkolom (denk aan een Vespa of Peugeot). In het midden van het stuur bevindt zich een scherm met daarop onder andere de snelheidsmeter.





Bron: NIU |

Wat vind jij? Schrijf een reactie!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.