
Wat is de zuinigste EV?
Een auto met een verbrandingsmotor verbruikt diesel, benzine en soms gas. Een elektrische auto stroom en een waterstof auto waterstof. Verschillende auto’s zorgen ook voor verschillen in gebruik. Elektrisch Nederland onderzocht hoeveel elektrische auto’s eigenlijk verbruiken en vergeleek dit met elkaar.
Voordat we beginnen met de vergelijking moeten we eerst twee normeringen begrijpen. Het verbruik meten is vrij moeilijk. Verschillende meet methoden geven andere uitslagen. Hier de verschillende meet methoden:
De NEDC-normering
Deze normering komt van de fabrikant zelf. Deze vorm van meten wordt gedaan onder optimale omstandigheden voor de auto. Mede door de NEDC-norm wordt vaak ook het bijtelling percentage bij personenauto’s bepaald. Omdat de NEDC-norm niet een goed beeld schetst van het verbruik van een elektrische auto moet je deze cijfers nooit gebruiken voor een praktijk berekening.
WLTP Normering
De WLTP-normring is ontwikkeld als opvolger van de NEDC meet methode. De nieuwere methode van meten zou een beter beeld geven van het verbruik van een elektrische auto. Deze nieuwe normering is sinds 2018 verplicht voor autofabrikanten. Met deze normering kan je verschillende auto’s met elkaar vergelijken.
EVDB Real Range
De EVDB Real Range is geen officiële normering zoals de twee hierboven, maar is ontstaan uit enige onvrede over de beide officiële normeringen. De EVDB Real Range is een normering gemaakt door de EV-database, dat is een website die bijhoud welke elektrische auto’s er aan komen en op de markt zijn. Je vindt alle details van een EV op een duidelijke handige site, en de website kijkt zelf ook naar wat een auto daadwerkelijk verbruikt in de praktijk. De EVDB Real Range normering komt dus het dichtste bij het daadwerkelijke praktijk verbruik.
Slechte scores
Na alle normeringen en uitslagen uitgewerkt te hebben in een tabel bleek dat de minst zuinige auto de Tesla Model X is. Deze auto komt het slecht uit de test bij de EVDB en NEDC-normering. De Model X zou in de praktijk 22 kWh per 100 kilometer gebruiken en dat is best veel. Ook de nieuwe elektrische Jaguar (I-Pace) scoort niet goed op beide uitslagen. Het gebruik van de Jag ligt dan wel net nog onder dat van de X maar het scheelt niet veel.
Verliezers
- Tesla Model X
- Jaguar I-Pace
- Nissan e-NV200 Evalia
Beste scores
Een winnaar bepalen is moeilijker omdat de scores flink uiteen liggen. Toch blijkt dat de Hyundai Ioniq Electric goed scoort op zuinigheid met maar 14,4 kWh op de 100 kilometer is het de zuinigste uit de test. Het verschil met de nummer 2 is ook flink, meer dan 1 kWh. De tweede plek gaat naar de Nissan Leaf 2e Gen. de nieuwe versie van de Leaf verbruikt 15.8 kWh per 100 kilometer. Over de derde plaats hebben we flink zitten twijfelen maar uiteindelijk is het de BMW i3 geworden. Dit omdat het verschil binnen de EVBD-normering 0,2 kWh was, en bij de NEDC-normering was het verschil aanzienlijk groter.
Winnaars
- Hyundai Ioniq Electric
- Nissan Leaf 2e
- BMW i3
Deze verbruiks-test is mede mogelijk gemaakt door EV-database.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS