
Audi luistert naar de elektrisch rijder
Audi is al langere tijd bezig met een volledig elektrisch model. De eerste volledig elektrische auto gaat de Audi E-tron heetten. Dat Audi hiermee bezig is niet gek, Audi is namelijk onderdeel van Volkswagen Group. Volkswagen zet groot in op elektrisch rijden, en dan kan geen merk binnen de Volkswagen Group achterblijven. Met een volledig elektrische Audi kan Audi weer de spreuk “Voorsprong door techniek” waarmaken.
Voorloper van de E-tron is de Q7 E-Tron. Later dit jaar komt Audi met de E-tron op de markt. De volledig elektrische Audi zal rond de €80.000 gaan kosten. Dit staat ongeveer gelijk aan een kale Q7. Met de Q7 wordt de elektrische auto van Audi dan ook vergeleken. Op de foto’s oogt de auto net kleiner dan een Q7. Wel is de auto wat groter dan een Q5 maar duidelijk is dat het hier om een SUV gaat.
Specificaties van de E-tron
De Audi E-tron zal worden uitgerust met een accu van 95 kWh. Met deze accu zou een actieradius gehaald kunnen worden van 400 kilometer (getest door WLTP driving cycle). Audi heeft goed nagedacht over hun eerste elektrische Audi. Zo is de auto uitgerust met de snellaad functie. Audi noemt de snellaad functie “Ultra Fast”. De Audi kan namelijk laden met een snelheid van 150 kWh met CCS. De E-tron zal daarom dan ook goed samengaan met Ionity waar Audi lid van is. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om met AC te laden met een snelheid van 11 kWh, door het in de auto ingebouwde “connect-system” kan de auto de snelheid verdubbelen naar 22 kWh.
Doordat de auto zo snel kan laden (150 kWh) laat het merk de Jaguar I-pace achter zich, deze auto laadt namelijk met een snelheid van 100 kWh. Maar niet alleen Jaguar loopt alweer achter ook Tesla moet weer aan de bak. Dat merk laadt namelijk met een snelheid van 120 kWh. Volgens Audi kan je met deze laadsnelheid in 30 minuten weer de weg op.
Thuis kan je met 11 kWh laden en mocht je geen 400 Volt punt thuis hebben dan kan je met de Audi alsnog laden. In dat geval kan de auto met 2,3 kWh laden, dan is de auto in 8,5 uur 100% vol. Dan moet er thuis wel 230 volt uit het stopcontact komen. Als je thuis laadt kan je door de app te installeren, inschakelen dat als de auto volledig is opgeladen hij stopt met laden. Dan overbelast je het thuisnetwerk niet meer.
Audi wil het de bestuurder zo makkelijk mogelijk maken. Daarom biedt Audi via myAudi een laadpas aan. Hiermee kan je ongeveer bij 65,000 laadpunten in Europa terecht eind 2018. Met deze pas kan je bij 80% van alle laadpalen terecht.
Uiterlijk van de E-tron
Zoals Audi in nieuwe modellen vaker doet is het achterlicht doorgetrokken. De nieuwste Saab 95 was een van de eerste nieuwe auto’s waar dit ook gebeurde. Steeds meer merken lijken dit na te doen. Verder blijft de auto echt een Audi. De auto ziet er gelikt uit en doet niet af aan een normale Audi. Over het interieur van de E-tron is nog niet veel bekend.De auto kan al gereserveerd worden in Europa. Hieronder vind je bewegende beelden van de Audi E-tron.
Bron: Electrive
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS