
Hyundai Ioniq
De Hyundai Ioniq is in 2017 in Nederland geïntroduceerd. Tijdens de introductie was de auto beschikbaar in drie varianten, elektrisch, hybride en benzine. Omdat de blog over elektrisch rijden gaat focus ik mij vooral op de elektrische variant. De auto werd al eerder in Korea geïntroduceerd. Dit is overigens het land waar Hyundai vandaan komt. Alle drie de varianten hebben vrijwel hetzelfde uiterlijk. Het enige verschil met de elektrische variant ten opzichte van de normale variant en de hybride is dat deze versie geen gril heeft. Het paneel waar normaal lucht naar binnen gaat om de motor te koelen is uiteraard niet nodig bij een elektrische auto. Dit komt omdat een elektrische motor niet op dezelfde manier gekoeld moet worden als bij een auto met een verbrandingsmotor.
Elektrische variant van de Ioniq
De elektrische variant van de Ioniq is uitgerust met een accu van 28 kWh. Dit houdt in dat de auto een redelijke range heeft van meer dan 240 kilometer. De auto heeft een ruime kofferruimte en begint bij een prijs van € 34.000. Zoals bij bijna elke elektrisch auto wekt de Ioniq stroom op bij het remmen, en dat verlengt weer de range van de auto. Een tweedehands Ioniq heb je al vanaf € 30.000. Andere elektrische auto’s vind je hier.
Interieur
Het interieur van de Ioniq is zoals je dat vaker ziet bij Koreaanse auto’s. Veel knoppen en een druk dashboard. Op dashboard is een grote meter te vinden waarop de snelheid af te lezen valt. De keuze voor veel knoppen zie je niet vaak bij nieuwe elektrische auto’s. Vaak worden er grote schermen ingebouwd, denk hierbij aan het dashboard van een Tesla.
Meer weten over de Hyundai Ioniq? Klik dan hier. Wist je dat de Ioniq ook gebruikt wordt bij een auto deelplatform in Amsterdam en Ameland? Meer weten? Klik hier.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn
RSS